Translate

Thursday, December 3, 2020

Di Sini Pemimpin Dilahirkan

'Di sini Pemimpin Dilahirkan', Ayah terbayang-bayang perkataan ini, tertulis di atas bumbung bangunan di bahagian tangga utama untuk ke pejabat dan ke bilik guru.
     Untuk melahirkan pemimpin yang benar-benar memimpin ke jalan yang benar tidaklah mudah namun tidaklah sampai ke tahap mustahil. Pertama, pemimpin mestilah boleh memimpin diri sendiri terlebih dahulu. Jika diri sendiri tidak terpimpin, mahukah orang lain merelakan diri mereka untuk kita pimpin? Dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, pimpin itu sendiri membawa maksud dipimpin, dipandu, dituntut, ditunjuk. Maka yang memimpin seharusnya melakukan seperti perkara yang dimaksudkan perkataan 'pimpin', bukannya hanya pandai memberikan arahan tanpa bimbingan yang sewajarnya serta melepaskan tangan tanpa tunjuk ajar yang sepatutnya. 
     Pemimpin dapat dilahirkan dengan belajar dan mendisiplinkan diri sendiri terlebih dahulu kerana pemimpin  sejati menjadi  suri teladan tanpa disedari dan diikuti tingkah laku mereka walaupun tidak disuruh. 

No comments:

Saat Hati Sedang Memandu

Mentari menyala di pucuk kayu di bawah awan putih biru kelabu ingin kutangkap saat indah saat hati sedang memandu kuabaikan kalbu merayu...