Translate

Thursday, December 31, 2020

Iktibar

2020 tak akan kembali, yang akan kembali hanya ingatan tentang 2020.
      2020 ini terlalu banyak peristiwa, terlalu banyak cerita. Suka dan duka itu seperti biasa, akan silih berganti mewarnai hidup ini. Tatkala Ayah sedang menulis, hujan sedang turun,  Umi sedang menonton cerita Korea sambil menghirup teh hijau,  Angah  dan Achik bermain kad yang dibuat sendiri, Along menonton Ultraman yang berjuang menentang raksasa tak habis-habis sejak Ayah masih kecil lagi. Adik juga menonton Ultraman sambil main masak-masak. Ada dua atau tiga ekor ciak rumah di luar rumah yang sepertinya sedang bermain air hujan, kemudian terbang mencari perlindungan. Ayah mencapai buku Mutiara Kata, susunan Adi Alhadi. Menurut Laurence J. Peter, "Seorang yang optimis ialah orang yang melakukan sesuatu yang terbaik ke atas sesuatu apabila dia mendapat sesuatu yang terburuk daripadanya."
    Esok 2021, diharapkan kita mendapat sesuatu atau iktibar sepanjang 2020 untuk menjadikan 2021 lebih baik untuk kita semua, Insya-Allah.

No comments:

Kesan

Sate ialah ejaan sebenarnya. Di sebalik secucuk sate ada banyak makna dan ceritanya.          Dulu-dulu, sangat gembira tatkala Atuk bawa ba...