Translate

Tuesday, April 21, 2020

Normal

Usai makan nasi berlaukkan gulai ikan, Ayah menghabiskan lasagna.
      Siang tadi, ayah memilih untuk menonton 'The Catcher Was  A Spy', berdasarkan kisah benar. Moe Berg seorang pemain besbol. Cikgu Hamir, kawan ayah meminati besbol. Moe Berg ke Jepun untuk perlawanan persahabatan. Moe Berg menguasai banyak bahasa, antaranya Itali. Daripada pemain besbol, dia menjadi perisik, ke Itali untuk satu tugasan, mendapatkan maklumat daripada seorang profesor. Untuk sampai, peluru bersimpang-siur, akhirnya sampai ke tempat yang dituju. Dia musykil, profesor itu ralit melakukan sesuatu terhadap basikalnya. Dalam  kekalutan di luar, perlukah begitu? Balas Profesor, dia cuba melakukan rutin, cuba membuat keadaan seperti normal, walau bunyi tembakan cukup menakutkan di luar.
     Itu tahun 1941. Tahun 2020, berperang dengan yang tidak nampak. Di sini, masih  boleh berada di sekitar rumah, masih aman, sudah cukup resah. Sahabat di Palestin?

No comments:

Selamat Hari Guru

Tatkala kauragu tanyalah guru tatkala kautahu tetaplah berguru tatkala mekar rindu kirimkan doa buat gurumu! Selamat Hari Guru Cikgu. 1...