Translate

Tuesday, May 9, 2023

Waras

Apakah yang kita cari-cari dalam hidup ini? Apakah yang kita tunggu-tunggu selama ini?
           Ada yang suka mencari dan kemudian menanti. Ada yang suka menanti dan kemudian mencari. Kadang-kadang, apa-apa yang kita cari  sudah ada di depan mata, tapi kita masih tak sedar kerana fokus kita mungkin bercabang-cabang. Kadang-kadang, apa-apa yang kita tunggu tak terpacul pun sampai sudah, mungkin sudah ada, tapi kita yang tak perasan. Apabila sudah cari tak jumpa, sudah tunggu tak kunjung tiba, maka mulalah timbullah pertanyaan. Daripada pertanyaan, mulalah berkembang andaian. Andaian yang beranak-pihak kadang-kadang boleh menjadi sesuatu yang menyulitkan dan boleh jadi juga sangat menyenangkan, bergantung kepada prasangka, persepsi dan keadaan sekeliling .
            Hidup sememangnya penuh dengan pencarian dan penantian. Segala-galanya perlu dilalui dengan fikiran rasional kerana kewarasan amat diperlukan dalam apa-apa jua situasi walaupun ada yang sangat menyakitkan.


No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...