Translate

Sunday, May 28, 2023

Perhati

Kadang-kadang, kita sering memerhatikan kucing. Kadang-kadang, kita yang menjadi perhatian kucing.
          Kucing mencuri perhatian kita dalam pelbagai gaya, kadang-kadang nampaknya seperti lapar perhatian pada sepanjang masa. Pagi-pagi pintu dibuka sudah membuatkan kita terkejut, terjengul kepalanya di celah-celah pintu pagar besi dan mula beraksi. Apabila turun ke bawah, nak melangkah pun susah, menggesel-geselkan kepala dan badan pada kaki. Mungkinkah aksi lahir ini daripada hati? Ya, 'perhatian' itu kata dasarnya ialah hati. Hati itu pula banyak maksudnya. Di dalam tubuh kita, ada hati. Ya, hati itu organ, hati itu juga tempat perasaan. Selain 'perhati'  dan 'memerhati', 'hati' juga melahirkan 'hati-hati' dan peribahasa seperti 'hati bagai baling-baling' yang bermaksud fikiran atau pendirian Yang tidak tetap.
           Sepanjang masa Allah SWT memerhatikan kita semua. Kita pula asyik memerhatikan banyak perkara di sekeliling kita yang menarik perhatian kita. Diharapkan kita sama-sama dapat melihat kebesaran dan kebenaran yang disediakan Allah SWT di muka bumi ini melalui pemerhatian yang mendalam, Insya-Allah.

No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...