Translate

Monday, May 15, 2023

Sebab

Kucing memang suka menjilat. Hidung sendiri pun kucing jilat. Setiap tingkah laku, setiap tabiat sudah tentu bersebab.  Begitu juga dengan manusia.
            Setiap orang ada tingkah laku tersendiri.  Setiap tingkah laku, hanya tuan punya badan yang jelas dengan sebabnya.  Orang lain boleh meneka, boleh jadi betul, boleh jadi salah. "Ya, baik! Baik ada makna tu!" kata Pak Ali merujuk kepada Abang Jamil yang menyuruh Rohani memanggilnya dengan panggillan tersebut. Itu antara dialog yang kita ingati dan tingkah laku boleh berubah sekelip mata kerana sebab tertentu. Ada tingkah laku yang sudah menjadi tabiat . Ada juga tingkah laku mengikut keadaan   atau situasi dan ada juga tingkah laku disebabkan pengalaman serta peristiwa.
           Kita tidak boleh lari dari sebab.  Sebab boleh menbentuk diri dalam melalui hidup sehari-hari. 'Sebab' seharusnya menambah kualiti hidup kita pada setiap masa kerana hidup yang lebih baik memerlukan sebab yang betul. Sebab yang betul dapat menggerakkan tingkah laku kita dan seterusnya tingkah laku itu sebaik-baiknya dapat menjadi ikutan orang lain.


           
             

No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...