Translate

Thursday, May 25, 2023

Hidup Berjasa

Musim bunga kembali, bunga kembali mekar dan Ibu kembali menjejakkan ke sini sebagai Tetamu Kehormat.
           Dikenali sebagai Ibu di Semsas,  Puan Roslina binti Abd Aziz meneruskan Hidup Berjasa, kini beliau merupakan Timbalan Pengarah Sektor Pembangunan Murid dan Kepimpinan, Bahagian Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh, Kementerian Pendidikan Malaysia. Ibu kembali ke sini menitipkan pesan untuk anak-anak, pesan untuk mendakap kecemerlangan. Perjalanan menuju kejayaan itu memang sangat panjang dan pastinya berliku-liku. Peribahasa Cina ada menyatakan bahawa sebutir permata tak akan berkilat tanpa digosok, begitu juga dengan seorang manusia yang tak akan sempurna tanpa ujian kehidupan. Dengan segala daya upaya dan cara, ilmu seharusnya dituntut dan dipelajari untuk mencapai apa-apa yang kita cita-citakan. Kata Ibnu Mubarak, "Aku hairan orang yang tidak menuntut ilmu! Bagaimanakah ia mahu membawa dirinya kepada kemuliaan?"
           Umpama bunga-bunga yang berkembang mekar, begitulah impian kita untuk mengecap kecemerlangan dalam kehidupan, sentiasa mekar di dalam taman jiwa kita. Ingatlah, sudah menjadi tugas dan kewajiban kita, mengejar kecemerlangan di dunia dan di akhirat. Hidup Berjasa!

 

No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...