Translate

Sunday, May 21, 2023

Percaya

Ayah tak sepandai Umi buat roti telur. Maka, dengan kepercayaan yang ada, dan sedikit bantuan ilmu daripada Encik Google, Ayah mula bertindak.
           Kepercayaan sentiasa harus ada dalam diri kita. Kepercayaan ini banyak mendorong kita dalam meneruskan kehidupan seharian. Kepercayaan yang sedikit biasanya akan disertai tindakan yang lambat, ditambah pula dengan kurangnya ilmu, akan bercambahlah ketidakyakinan dalam diri. Jika sudah ada ilmu perlu pula diamalkan kerana jika tidak diamalkan, kita akan tidak nampak atau merasa hasil daripada tindakan atau amalan tersebut.  Tentu kita pernah mendengar peribahasa Melayu yang sering disebut orang, "Alah bisa tegal biasa." Begitu juga kata-kata dalam bahasa Inggeris yang berbunyi, "Practice makes perfect." Sekecil-kecil kerja hinggalah sebesar-besar kerja memerlukan percaya sebagai pemula.
            Bermula dengan percaya dan berakhir dengan tindakan, itulah antara cara untuk menambah baik diri kita sendiri. Kepercayaan yang banyak dan didorong ilmu yang cukup serta  tindakan yang cepat membuatkan kita lebih cepat dapat melihat kesan atau hasilnya, kemudian dapat menambah baik atau mengubah suai jika ada kekurangan. Percayalah!


No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...