Translate

Saturday, April 29, 2023

Gembira

 Sakit gigi sememangnya akan mengganggu kita selagi mana sakit itu tidak pergi. Ayah agak gerun dengan hal yang melibatkan gigi.
            Apabila Adik sakit gigi sebelum raya, maka bergegaslah Ayah dan Adik ke klinik berhampiran setelah disuruh Umi dan diberitahu lokasinya. Macam manalah agaknya dan ternyata bukanlah seperti yang Ayah bayangkan sebelum ini. Setelah dipujuk doktor, Adik diberi pilihan, ada dua kaca mata hitam yang comel, mahu yang mana satu. Kemudian, diberi pilihan untuk menonton animasi pilihan. Adik diberikan pengalaman, memegang alatan-alatan yang digunakan untuk merawat gigi berlubangnya. Ada masanya, Ayah ditunjukkan melalui skrin dan diberi penerangan oleh doktor. Nampaknya Adik rasa selesa dan selamat. Sebelum masuk lagi, dia sudah gembira sebab ada tempat untuk bermain. Balik ke rumah, dia sangat gembira, menunjukkan Sijil Keberanian yang diterimanya dan permainan susun suai gambar (jigsaw puzzle) kecil yang dipilihnya. Hari ini kami ke sana lagi untuk janji temu.  Sememangnya dia sangat gembira dan kali ini memilih stiker sebelum balik.
              Masa pantas berlalu, begitu juga dengan teknologi dan komunikasi. Pengalaman baharu pada masa ini tidaklah seperti pengalaman lama yang ditempuhi mak ayah. Rasa selesa dan selamat buat anak-anak rasa gembira dan buat mak ayah rasa lega.

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...