Translate

Wednesday, April 19, 2023

Sejauh

Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung bermaksud  hendaklah menurut adat dan resam tempat yang kita diami dan begitulah kita yang sepatutnya.
         Di mana-mana pun kita berada, sudah tentulah ada adat dan resamnya walaupun tidak lama kita di situ, perlulah kita menyesuaikan diri. Setiap tempat ada adab dan resamnya, ada  juga aturannya, tambah-tambah di jalan raya, sama-samalah kita bersabar dan bertolak ansur kerana semuanya ada tujuan yang satu, ingin selamat sampai ke tempat dituju. Maka, yang  sudah mula bercuti, rezeki  datang awal untuk berpuasa di rumah atau di kampung dan seterusnya menyambut raya. Anak-anak yang di asrama, Selasa, 18 April 2023 sudah pulangnya dan teka-teki hari jatuhnya hari raya masih berlarutan kerana semuanya berharap bukan 'raya terkejut' seperti tahun lepas. Terlebih dulu, mari kita terus meraikan Ramadan berkat yang masih bersisa.
          Sejauh mana pun kita melangkah, sejauh mana pun kita berlari, sejauh mana pun kita terbang, jangan dilupakan asal usul kita. Pasti ada yang mengharap khabar daripada kita, pasti ada yang sedang menunggu kita, pasti ada yang sedang menantikan doa daripada kita. Moga selamat semuanya walau ke mana-mana pun hala tujunya.


No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...