Translate

Friday, April 14, 2023

Kurnia

Buka puasa dinanti anak-anak. Sekejap-sekejap bertanya, bukan sebab puasa saja kena sabar, sebab anak-anak lagi banyak kena sabar.
            Berbuka puasa tak sah kalau tak ada kurma. Salah satu tugas anak-anak ialah membasuh buah kurma atau tamar.  Para sarjana perubatan mendapati tamar mengandungi glukosa yang paling tinggi antara buah-buahan yang terdapat di dunia serta menyumbang tenaga dengan serta-merta (buku Madinah Munawwarah, Kelebihan  & Sejarah, Dr. Abd. Basit Abd. Rahman, Telaga Biru). Cukup gembiralah anak-anak dan semua sewaktu ke ladang kurma dulu, boleh rasa macam-macam jenis kurma. Sudah ada kurma, lebih indah dapat berbuka puasa dengan anak-anak,  seisi keluarga dapat bersama-sama, tak kira di mana-mana.
             Semakin anak-anak membesar, dapat berbuka puasa bersama-sama, satu perkara yang sangat membahagiakan. Pastinya banyak kenangan yang dirakam sementara menanti berbuka puasa dan sewaktu berbuka puasa kerana Ramadan itu antara kurniaan yang cukup  besar untuk kita semua.


No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...