Translate

Monday, April 3, 2023

Cari


Anak-anak sentiasa bersemangat, apatah lagi apabila tiba di tempat baharu, anak-anak sememangnya cepat belajar dan perasaan ingin tahu sentiasa membuak-buak dalam diri mereka.
            Di dalam bas, masing-masing pantas mengecas telefon pintar  menggunakan tempat cas yang ada di sisi kerusi. Masing-masing ada telefon pintar kerana setiap orang wajib ada untuk pendaftaran masuk ke Raudhah menggunakan aplikasi Nusuk. Sewaktu Di Taif yang sejuk seperti di Madinah, yang dewasa teruja dengan minyak wangi, anak-anak teruja dengan persekitaran. Naik turun tangga satu keseronokan bagi anak-anak. Banyak pokok bunga ros, namun bukan musim bunga. Di Madinah dan Makkah, merpati kerap menarik perhatian anak-anak, disergahnya kumpulan merpati yang sedang makan. Membeli makanan kadang-kadang diserahkan kepada anak-anak, biar mereka bercakap, tak pasti pula bahasa apa yang digunakan mereka. Ada saja pertanyaan, kadang-kadang Umi dan Ayah pun tak dapat jawab kerana soalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT), soalan ditanya aras kayangan.
            Ada masanya kita perlu menjadi seperti anak-anak yang penuh tenaga dan semangat untuk memulakan hari walaupun kadangkala permulaan hari tidaklah seperti yang kita harapkan. Carilah sesuatu yang boleh buat kita gembira kerana anak-anak sentiasa ada jalan untuk mereka gembira.


           

No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...