Translate

Thursday, April 20, 2023

Baik-Baik

Tahun ini Opah lebih awal berehat, tempahan kuih telah disiapkan. Tahun lepas, sewaktu 'raya terkejut' diumumkan, Opah pun terkejut sebab masih kerja keras buat kuih karas.
           Semalam gerhana matahari, pagi ini, bukit di depan  rumah Opah masih berkabus. Cucu-cucu Opah terus bermain, yang kecil dengan anak patung, yang besar dengan permainan video. Berbuka semalam, laksa dicampur kuah yang pekat lengkap dengan bunga kantan dan daun kesum, cukup menyelerakan. "Ada kuah?" Achik tanya Opah. Beberapa hari lepas, dia makan laksa berkuahkan kicap. Ayah pun tidak periksa sewaktu membeli laksa, kuah tak ada di dalam bungkusan plastik. Menambah Achik makan laksa, melepaskan  geram. Hari ini hari terakhir puasa, Opah mahu buat bihun sup, esok Sabtu 22 April 2023 sudah 1 Syawal. Malam tadi, baju raya Ayah keluarkan daripada beg. Nampaknya baju raya Adik tak ada, Ayah pun tak tahu ke mana  perginya bungkusan plastik yang berisi baju adik. Umi pun tak tahu, Umi cakap baju warna hijau yang lain ada di dalam almari. Adik datang dekat Ayah lepas Ayah cakap Adik dah ada baju raya. Adik cakap, "Yang itu baju kenduri, bukan baju raya. Ayah belilah baru!"
           Alhamdulillah, tahun ini, Aidilfitri sudah tidak terkejut. Apa-apa pun, dalam melalui Ramadan dan Syawal yang bakal muncul esok, banyak kejutan yang telah berlaku dan yang akan berlaku, ada yang menggembirakan, ada yang menyedihkan. Mahu atau tidak mahu, berdoalah yang baik-baik, moga kita masih diberi kesempatan bertemu Ramadan yang akan datang.


        

No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...