Translate

Thursday, April 27, 2023

Al-Fatihah

C - cintaku yang satu
I - impian kan nyata
N - nikmat yang berbeda
T - tanpa pengertian
A - antara kauaku
          Pastinya diingati, bagi kita yang membesar dengan lagu ini. Itulah sedikit petikan lagu C.T. Cinta Kenangan Silam, ciptaan J.S Kevin, alunan kumpulan XPDC. Kebanyakan lagu,  banyak bercerita tentang kehidupan, terutamanya perihal cinta yang begitu luas maknanya dalam melayari luasnya laut kehidupan.
           Malam Jumaat tadi, kita dikejutkan dengan pemergian ke negeri yang abadi, vokalis XPDC, Mael. Al-Fatihah untuknya. Perjalanan kita untuk cinta-Nya sedang kita lalui. Bait-bait lagu yang kita dengar jika kita amati sebenarnya banyak mengajak kita mengingati Empunya segala-gala yang kita nampak dan yang kita tidak nampak serta yang tak terjangkau dek pemikiran kita. Merenung kembali sedikit lirik 'Titian Perjalanan'  yang berbunyi, "Seminit kita berlagu, ada lagi waktu, dengan ingatan tulus insan, kita makhluk Tuhan, kita dijadikan," bait ini mengingatkan kita tentang siapa diri kita dan sebagai makhluk Tuhan sudah tentu bersebab kita dijadikan. Selagi ada waktu, selagi itu kita perlu mengejar cinta yang Satu.
            Perjalanan kita tak pernah berhenti selagi waktu berjalan sesaat demi sesaat. Apa-apa yang kita isi di sepanjang perjalanan, itulah penentunya. Kita mempunyai lagu kita sendiri yang menyimpan segala pengalaman dan pengajaran  untuk dinikmati diri sendiri dan diikuti orang lain. Moga segalanya menjadi amal kebaikan. Al-Fatihah untuk yang telah pergi.


          
          

No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...