Translate

Tuesday, April 30, 2024

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.
           Malam sebelum hari kejadian, Ayah bawa anak-anak tengok persiapan di dewan, siangnya, Cikgu Din dan anak-anak sudah mendirikan khemah, ya, segalanya itu memberi pengalaman kerana sekarang anak-anak banyak yang tinggal di taman, tak lagi menikmati pengalaman kenduri seperti di kampung, mendirikan khemah, bertugas di khemah mengangkut pinggan atau basuh pinggan mangkuk sebab sekarang sudah berubah, semua diuruskan dan diserah kepada katering, kenduri pun banyak di dewan. Jadi inilah masanya untuk keluar peluh, belajar pasang khemah dan lain-lain. Setiap rumah dapat satu tapak untuk menghidangkan makanan yang berbeza dan menghias terlebih dahulu  itu pasti, menggantung ketupat reben mengikut warna rumah dan juga kad raya yang dibuat sendiri. Dulu-dulu gantung saja kad raya yang kenalan hantar, sekarang semua kad di alam maya, anak-anak kecil pun dah tak kenal sangat kad raya.
              Meraikan yang datang, meraikan anak-anak yang dekat dan berjauhan daripada keluarga sempena Syawal yang masih ada mengundang keakraban. Dalam kita meraikan, jangan dilupakan yang memerlukan, bantulah mengikut kemampuan kerana kita lebih kuat tatkala bersama dan bekerjasama.


No comments:

Selamat Hari Guru

Tatkala kauragu tanyalah guru tatkala kautahu tetaplah berguru tatkala mekar rindu kirimkan doa buat gurumu! Selamat Hari Guru Cikgu. 1...