Translate

Saturday, April 27, 2024

Kesan

Sate ialah ejaan sebenarnya. Di sebalik secucuk sate ada banyak makna dan ceritanya.
         Dulu-dulu, sangat gembira tatkala Atuk bawa balik sate, sudah rasa mewah, sate akan dibahagi-bahagi, biasanya setiap orang dapat sama banyak. Jika Atuk bawa balik sate, itu maknanya Atuk baru dapat gaji.  Ada satu ketika, rumah Atuk dan Opah jadi tempat jiran satu blok ambil gaji. Sangatlah meriah, walau kadang-kadang baki yang tinggal hanya beberapa ringgit atau negatif, tetaplah bergelak ketawa, bergebang sambil mengopi atau mengeteh. Walau baki tak banyak atau tak ada, barang-barang keperluan makanan tetap boleh diambil terlebih dulu di kantin Felda atau sekarang dipanggil D'Mart, potong atau bayar kemudian. Sekarang D'Mart yang dulu meriah dan cukup penting pun dah tutup, tinggal bangunan saja.
         Masa terus berlalu, banyak yang telah berubah, namun kenangan tetap kekal di ingatan sebagai pedoman. Secucuk sate boleh meninggalkan kesan, apatah lagi saat kita bersama-sama, terus berlegar dan segar dalam fikiran yang membuat kita sentiasa terkenang-kenang.

No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...