Translate

Tuesday, April 9, 2024

Doa

Menjelang hari raya, masing-masing menunggu menunggu pengumuman, esok raya atau tidak, persediaan tetap dibuat, Arab Saudi esok raya.
          Di kiri dan kanan ke pekan Lanchang, ada yang berasap, menjual lemang. Menghala ke pekan Lanchang, kenderaan taklah banyak sangat, masih nampak tenang. Tempat basuh kereta pun tak banyak sangat kereta. Mempaga Segar sedikit sibuk, tapi taklah perlu beratur lama. Sampai di rumah, bau rendang ayam merebak, masih di atas dapur, begitu juga kuah kacang, daging sudah siap dimasak Opah. Lepas Asar hujan melebat membawa sejuk, bertambah nikmat, Alhamdulillah, petang semalam pun hujan juga. Anak-anak tetaplah bermain di dalam rumah, selagi bermain dan tak menyebut "lapar" itu satu kelegaan. Jika tidak,  dengar Opah berbunyi, "Baik hangpa tidur."
          Saatnya hampir tiba, teruslah kita beramal walaupun Ramadan hampir meninggalkan kita, banyak yang kita dapat belajar daripada Penghulu Segala Bulan. Teruslah berdoa untuk semua, teruslah berdoa untuk Palestin, moga segala amal kita diterima Allah SWT dan diampunkan segala dosa.

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...