Translate

Sunday, April 21, 2024

Renung

Sejak semalam, entah apa-apa yang dicari anjing putih bertompok coklat, agak besar, dua tiga kali masuk ke  dalam kawasan rumah. Setelah dihalau menggunakan suara, anjing itu lari.
         Ada kesan korekan di tepi pokok jambu. Setelah diamati, didapati dua tempat masuk dan anjing itu lolos menggunakan lubang pada pagar itu. Setelah ditutup lubang, lega pun datang menghalau bimbang. Hari ini, rupa-rupanya masuk lagi. Kerja pun terganggu, kerja pun  terpaksa dihentikan apabila anjing itu mengganggu lagi. Sebelumnya sempat mengintai, dari hujung pagar belakang pula masuknya. Setelah ke luar rumah, didapati
ada dua lagi lubang pada pagar yang perlu juga ditutup selain yang dihujung pagar. Harap tak masuk lagilah, memang sangat mengganggu.
         Ikan yang terkurung di dalam akuarium di dalam rumah boleh menenangkan kita, anjing yang bebas di jalanan dan menceroboh mengundang gelisah dan amarah kita. Kadang-kadang kita perlu ambil masa untuk teliti, untuk merenung, anjingkah kita atau ikankah kita dalam kehidupan ini?

No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...