Translate

Saturday, May 4, 2024

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya. 
         Dulu dari rumah ke rumah, sekarang jamuan hari raya atau rumah terbuka banyak menemukan kita. Yang pastinya anak-anaklah, gembira bertemu kawan, belum habis makan, sudah cari kawan-kawan. Anak-anak sentiasa punya masa untuk bergembira, berlari ke sana ke mari walau cuaca sudah mula panas, ada juga yang berkumpul di bawah khemah, bersama-sama menghadap telefon pintar, peranti elektronik yang tak ada di zaman Ayah. Adik seperti biasa, suka ketupat pulut daun palas. Achik macam biasa teruja dengan makanan dan Angah memilih nasi dengan ayam masak merah.  Habis makan, menuju ke kenduri kahwin.  Memang banyak juadah, masih Syawal, kuih raya pun banyak, ada pula roti dengan sup cendawan, itu kegemaran anak-anak. Angah teruja dengan kata, 'Tautan Kaseh', ikut ejaan lama, ada juga Jawi, juga ramai yang bertanjak dan berpakaian tradisional. Selamat Pengantin Baharu buat Hasan dan suri hati, moga kekal bahagia ke sorga.
           Seminggu penuh dengan kata-kata dan cerita, berbahagialah dengan apa-apa yang kita ada, dengan apa-apa yang sedang kita lalui kerana kita masih dikurnia masa. Setiap detik yang berlalu meninggalkan sesuatu untuk kita nikmati, renungi dan pelajari.
      

No comments:

Selamat Hari Guru

Tatkala kauragu tanyalah guru tatkala kautahu tetaplah berguru tatkala mekar rindu kirimkan doa buat gurumu! Selamat Hari Guru Cikgu. 1...