Translate

Sunday, April 7, 2024

Renungkan

Setiap daripada kita ada kisah sendiri. Kita ada perjuangan kita sendiri untuk mengubah diri, keluarga, kerja dan yang ada di sekeliling kita mengikut apa-apa kita pandang penting untuk kita serta orang lain atau orang yang kita sayang.
            Ayah sempat menonton tiga filem yang menarik, A Man of Action, Mark Felt: The Man Who Brought Down the White House dan A Taxi Driver. Semua filem ini berdasarkan kisah sebenar.  Tak kiralah sesiapa pun kita, kita ialah watak utama dalam hidup kita dan perlu kita hadap apa-apa yang datang, perlu tanggung apa-apa yang  kita kerjakan. Setiap watak berjuang untuk kehidupan masing-masing menurut pandangan dan pengalaman mereka sendiri.  Masing-masing bergelut di tempat kerja, ada yang bekerja di lapangan sehinggalah di dalam bangunan. Konflik sentiasa ada untuk mencapai tujuan hidup atau walaupun matlamat sudah jelas di depan mata, tetaplah banyak rintangan yang muncul kerana itulah kehidupan, diuji dan terus diuji selagi belum mati. Selepas mati pun akan ada kehidupan yang lain.
            Selagi hidup,  jalan akan sentiasa ada selagi ada kemahuan, jalan yang mana, kita mesti tentukan kerana setiap jalan tak semestinya memberi kesan yang sama. Hidup sentiasa menduga, maka yang terbaik itu sentiasa kita impikan, yang kita dapat, suka atau tidak, tetap akan mengajar kita dan memberi kita sesuatu jika kita renungkan.

No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...