Translate

Monday, June 5, 2023

Batas

Semua mahu bebas, mungkin sebebas burung atau apa-apa saja mengikut pandangan kita  dan jangan kita jangan lupa bebas itu sahabat karibnya ialah batas.
             Sebebas mana pun yang kita mahu, batas tetap pantas mengekori kita kerana bebas tanpa batas itu sesuatu yang mustahil. Selagi mana kita rasa sihat, selalunya kita mahu sebebas-bebasnya tanpa peduli apa-apa pun dan langit tidaklah selalu cerah kerana kesakitan itu sebahagian daripada kehidupan dan malang tak berbau. Doa sentiasa dipinta supaya sihat sejahtera dan kesakitan tetap jua datang kerana itu ujian untuk yang hidup.  Kesakitan itulah sebahagian daripada batas. Mungkin ada masa sakit itu boleh kita tangani sendiri  dan ada masanya kita memerlukan yang lain untuk membantu. Cuba bayangkan atau imbas kembali, pabila kesakitan menimpa, bebas sudah terbatas, siapa yang sangat risau dan sentiasa di sisi kita?  Selalunya yang membantu pastilah yang hampir dengan kita, yang sentiasa ambil berat, yang sentiasa menyayangi kita dan yang sentiasa ada tatkala kita susah senang. Banyak yang di sisi ketika kita kita bebas, pabila sudah terbatas, siapakah yang tetap di sisi untuk kita?
           Bebas itu janganlah sampai memudaratkan dan bebas itu tidaklah sebenar-benarnya bebas kerana kita sebagai hamba mempunyai batas, kebebasan yang sebenar bukannya di sini, kerana di sini hanyalah satu persinggahan.


1 comment:

Warisan Petani said...

Bila dah tua ni lagi banyak batas yang kita kena hadap

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...