Translate

Tuesday, June 13, 2023

Ukhuwah

Semalam 12 Jun 2023, Isnin, Ustazah Maizom memberi amanat terakhir kepada anak-anak Semsas sebelum bertugas di tempat baharu. Beliau menekankan kepentingan mengimbangi antara dunia dan akhirat supaya kita cemerlang di sini dan di sana. Beliau juga mengingatkan anak-anak agar berlapang dada dalam menerima teguran cikgu.
          Hari ini pula, 13 Jun 2023, sesi penggambaran berlangsung. Setiap hari kita akan mencipta kenangan. Sebagaimana Cikgu Nasir yang tak dapat dipisahkan dek kenangan, begitulah jua kita semua. Kata orang, kita perlu menghargai seseorang sewaktu mereka ada, tidaklah apabila kehilangan, asyik sering menyebut-menyebut, merindu dan meratapi. Kenangan itu banyak menyatukan kita semua. Saat bersama-sama itu saat yang paling indah untuk dikenang. Tatkala bersama, banyak kenangan dibongkar, menjadi cerita dan menjadi pengajaran untuk melalui kehidupan yang mendatang.
           Semalam, hari ini dan esok semuanya menjadi kenangan. Kenangan dicipta setiap hari bersama dengan insan-insan  di sekeliling kita. Kenangan-kenangan itu yang mengeratkan ukhuwah antara kita walau satu hari nanti mungkin kita masih bersama atau mungkin akan berjauhan.


No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...