Translate

Monday, June 26, 2023

Bangkit

Bangkit! Itulah yang perlu dilakukan setelah jatuh secara fizikal mahupun mental.
          Bangun jatuh dan jatuh bangun sering berlaku dalam hidup kita, sejak kecil kita mengalaminya. Tengoklah anak-anak kita, mula-mula belajar berjalan, tak pernah putus asa, walau ada rasa sakit dan mengalir air mata  tetap berusaha bangkit kembali. Begitulah juganya kita bermula sehinggalah pandai berdikari, Alhamdulillah. Setiap hari, proses untuk bangkit menjadi lebih baik berlangsung. Pendedahan demi pendedahan, pengalaman demi pengalaman harus dirempuh untuk menguatkan diri dan  mematangkan diri. "Hidup ini keras!" inilah kata-kata yang disebut orang sekarang. "Lemah!" ini juga antara kata yang sering digunakan untuk orang sekarang untuk tujuan tertentu dan jika terkesan, mungkin boleh melambatkan proses bangkit kembali. Untuk bangkit kembali,  kekuatan fizikal dan mental diperlukan kerana cabaran yang berjaya menjatuhkan kita tidak seharusnya dibiarkan begitu saja.
          Mahu tidak mahu, jika mahu jadi lebih baik, 'bangkit' jawapan yang paling tepat. Untuk bangkit, kumpullah kekuatan sebanyak mana yang mungkin, kekuatan itu mungkin telah ada dalam diri kita dan kekuatan itu juga mungkin ada di sekeliling kita. Berusahalah untuk kembali bangkit selagi boleh sebelum kita kembali menjadi tanah.


No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...