Translate

Friday, February 3, 2023

Lebih

Membaca sentiasa menemukan kita dengan sesuatu. 
          Semalam ayah membaca e-mel yang dihantar Irfan Khairi. Bunyinya lebih kurang begini menurut pemahaman Ayah, "Kita mesti pernah  mendengar atau menyebut 'buat  sekadar yang termampu'. Shah Rukh Khan pula mengatakan bahawa kita perlu membuat sesuatu melebihi kemampuan yang kita ada. Ya, bagus juga untuk difikirkan. Adakah selama ini kita membuat sesuatu mengikut kemampuan yang kita ada atau sudah kita membuat sesuatu melebihi kemampuan yang kita ada secara sedar atau tidak sedar? Seperti yang selalu ayah sebut, "Kita ialah watak utama dalam cerita kita, iaitu kehidupan yang sedang kita lalui. Sangat salah jika kita berfikir bahawa kita bukanlah penting atau sekadar watak sampingan. Maka apa-apa yang kita lakukan, mestilah kita mahu yang terbaik untuk hidup kita dan di sinilah kemampuan kita teruji. Mungkin kita rasa kita sudah berikan yang termampu dan mungkin juga ada yang percaya  bahawa kita boleh melakukan sesuatu yang melebihi kemampuan atau jangkaan kita sendiri.
           Bagus juga berhenti sebentar, merenung perkara yang sedang berlaku. Adakah sudah kita berikan usaha yang terbaik atau yang melebihi kemampuan kita dalam menyelesaikan masalah yang timbul atau tanggungjawab yang sedang kita kerjakan? Perkara ini bukan renungan 'kosong', ini lebih kepada muhasabah diri, Insya-Allah.
         

No comments:

Kesan

Sate ialah ejaan sebenarnya. Di sebalik secucuk sate ada banyak makna dan ceritanya.          Dulu-dulu, sangat gembira tatkala Atuk bawa ba...