Translate

Monday, February 27, 2023

Amanah

Mendaki antara aktiviti yang Ayah, Umi dan anak-anak tak terfikir untuk lakukan.
               Apabila difikirkan kembali, aktiviti mendaki ini sebenarnya amat berkaitan dan memberi kesan yang  sangat besar dalam hidup kita. Wahyu pertama diturunkan Di Gua Hira', di puncak Jabal Nur (perlu turun ke bawah sedikit untuk ke gua tersebut setelah berada di puncak). Tingginya dari permukaan tanah kira-kira 281 meter dan memerlukan kira-kira satu jam untuk sampai ke situ (Makkah Al-Mukarramah, Dr. Abd. Basit Abd. Rahman, Oktober 2015). Ayah memerlukan masa yang lebih daripada itu berbanding anak-anak dan Umi berserta ahli rombongan yang lain. Angah sampai terlebih dahulu, diikuti, Along, Aidil dan Ziyad, kemudian Umi dan  Acik Lia. Ayah belum sampai lagi, Aidil sudah turun dan naik semula mencari Babanya. Sampai di puncak kelelahan hampir tengah malam, barulah Ayah bertemu Umi dengan yang lain. Sudah ada tangga simen untuk mendaki, tidak dapat dibayangkan keadaan sewaktu  Rasulullah SAW mendaki suatu ketika dulu.
              Bersusah payah dan berpenat lelah Rasulullah SAW mendaki untuk umatnya, mendapat wahyu pertama daripada Allah SWT yang menyuruh kita membaca, baca Al-Quran dan segala ilmu yang bermanfaat. Kita seharusnya melaksanakan amanah ini sebaik-baiknya dan moga semuanya berpeluang ke puncak Jabal Nur, Insya-Allah. Rasai lelah pengalaman yang sangat mengesankan dan tak akan dapat dilupakan!


No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...