Translate

Saturday, January 28, 2023

Hidup Berjasa

Sepanjang 2022 terlalu banyak yang berlaku. Maka, penutupnya tentulah mengimbau kembali perkara yang telah berlaku hasil daripada kerjasama semua orang.
       Setiap orang daripada kita amatlah penting kerana tanpa sumbangan kita sesuatu yang dirancang itu tidak akan lengkap. Satu-satu organisasi itu akan berfungsi dengan baik disebabkan sumbangan setiap orang. Kecil atau besar satu-satu sumbangan itu hanya dibentuk oleh pandangan atau perspektif dan setiap yang  disumbangkan itu sebenarnya  tidak ternilai harganya. Contoh yang cukup mudah, tepukan yang gemuruh hanya akan terhasil daripada tepukan tangan 600 orang, jika hanya 6 orang yang menepuk tangan di dalam majlis yang dihadiri 600 orang, kita sendiri boleh bayangkan hasilnya. Setiap orang memainkan fungsi masing-masing, itulah yang dipanggil saling melengkapi. Seperti kita menyusun permainan susun suai gambar (jigsaw puzzle), jika hilang satu, sudah tidak lengkap dan yang satu itulah selalu dikenang orang atau kita sendiri berbanding yang banyak itu. Pentingnya kita bagai satu yang hilang itu, kerana kita semuanya amat penting walau ada antara kita tidak rasa begitu.
         Tahniah untuk semua yang telah menyumbangkan segalanya-galanya. Segala yang disumbangkan akan menjadi memori indah untuk kita supaya terus menyumbang tenaga serta pemikiran sebagaimana motto keramat yang kita pegang dan julang, iaitu Hidup Berjasa.


1 comment:

Warisan Petani said...

Jasa yang baik tetap dikenang

Mengapakah Masih?

 Kauseperti langsung tak cuba untuk mengerti sedangkan lama sudah kauberjanji memilih diam di tanah suci. Mengapakah  masih  kaunyalaka...