Translate

Friday, August 12, 2016

Pilih Kata

Busuk. Anak ayah tahu makna busuk. Dia tahu mulutnya akan berbau jika tidak menggosok gigi. Ayah menggunakan perkataan 'busuk' untuk menyuruhnya menggosok gigi. Tetap tidak berjaya.
   Ayah tanya emak. Emak memujuknya dengan menggunakan perkataan lain.
"Gigi geraham tu ada lubang. Apabila makan, nanti makanan masuk ke dalam lubang pada gigi tu. Sebab tu kena gosok gigi supaya makanan tu nanti boleh keluar," kata emak padanya.
   Hari berikutnya,apabila ayah menghulurkan berus gigi, dia mengambil berus gigi tanpa sebarang alasan.
    'Busuk' ialah unsur abstrak. Hanya deria bau kita yang dapat mengenal pasti bau busuk itu.
   'Lubang' pula unsur konkrit. Anak ayah boleh nampak lubang pada gigi melalui cermin. Dia boleh menyentuh lubang pada gigi menggunakan lidahnya.
    Dalam hal ini, dia lebih percaya bukti yang ditunjukkan oleh emak. Ayah tidak dapat menunjukkan bukti yang jelas. Dia boleh nampak 'lubang' pada gigi tetapi dia tidak nampak 'busuk'. Dia dapat rasa jika ada sisa makanan terlekat di  dalam 'lubang' giginya. Adakah dia dapat rasa kehadiran 'busuk'  di dalam mulutnya?
     Kesimpulannya, pemilihan kata itu sebenarnya memberi kesan yang besar dalam diri kita atau orang sekeliling. Marilah bersama-sama ayah belajar memilih kata dan mengatur kata.

No comments:

Saat Hati Sedang Memandu

Mentari menyala di pucuk kayu di bawah awan putih biru kelabu ingin kutangkap saat indah saat hati sedang memandu kuabaikan kalbu merayu...