Translate

Saturday, February 17, 2024

Tumbuh

Dalam perjalanan,  sekejap mendung, sekejap cerah.  Menghampiri Peramu, seekor bangau mendarat di tepi jalan, entah dari mana agaknya.
          Antara peribahasa yang sering kita dengar pasal bangau ialah berapa tinggi terbang bangau, akhirnya hinggap di belakang kerbau juga yang membawa maksud walau ke mana juga kita pergi akhirnya akan balik ke negeri asal juga. Sabtu minggu lepas, cuti sekolah dan Cuti Tahun Baharu Cina, Ayah ambil jalan menghala ke Teluk Chempedak, maka terpaksalah menghadap kesesakan dan hari ini, 17 Februari, ambil jalan lainlah walau banyak lampu trafik untuk ke tempat yang sama, Rumah Abang Jamil Balok. Sampai, beratur ambil makanan, mencari tempat duduk dan disapa pengantin baharu minggu lepas, Amalia dan Haikal. Tak lama kemudian, muncul pengantin baharu, Nazrul dan Nawal. Ketemu anak-anak bahagia yang sudah dewasa, tatkala mahu melangkah pulang dikeloi orang jauh, Cikgu Aisyah bersama dengan suami dan anak cucu. Lama sungguh tak jumpa.
       Masa cepat sungguh berlalu. Silaturahim tetap terjalin. Banyak yang telah berlaku dan kita tinggalkan, terakam sebagai kenangan dan pengajaran. Kenangan dan pengajaran mendewasakan kita, menumbuhkan kita bagai pohon rendang yang memberi teduh untuk semua.
        
     

No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...