Translate

Sunday, February 11, 2024

Mutiara

 Alhamdulillah, Ayah sedang menunggu semangkuk laksa Penang sampai, tak pernah dengar pula orang memanggilnya laksa Pulau Pinang.
       Dulu waktu kecil, Ayah tanya Atuk dan Opah setelah menjejak kaki di Pulau Mutiara, "Kata Pulau Pinang, kenapa banyak pokok nyog?" Sambil menunggu, sambil menulis. Ayah masih menulis cerita di khm79.blogspot.com dan dibukukan di Wattpad melalui Cerita Ayah, Cerita Ayah Lagi, Cerita Ayah: Covid-19 Duduk Di Rumah, Cerita Ayah Kembali dan Ayah Meneruskan Cerita. Saat ini,  masih Ayah teruskan cerita di blog dan di Wattpad dengan judul yang keenam, iaitu Ayah Masih Bercerita. Di hadapan Ayah, di meja berlainan, ada tiga orang Indonesia sedang berborak dan kemudian tiba nasi Ayam Penyet yang dipesan mereka.
        Di mana-mana pun tetap ada cerita, tetap ada sesuatu yang akan diperkatakan. Yang memberi pengajaran itulah yang dipanggil Mutiara Kata. Kutiplah mutiara-mutiara yang ada di sekeliling kita, apa-apa yang kita nampak, dengar, kata, rasa, bau dan sentuh, semua boleh jadi pedoman untuk hidup yang lebih baik, Insya-Allah.

            

No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...