Translate

Saturday, October 3, 2020

Ubah

Dalam buku Mutiara Kata susunan Adi Alhadi, kata Konrad Heiden,"Orang yang mahu mengubah dunia harus mampu mengubah dirinya sendiri."
      Kita selalunya amat berminat bercakap tentang perubahan. Ada yang cukup ghairah dengan perubahan dan mahu mengubah segala-galanya. Apabila disebut tentang mengubah diri, ramai yang beranggapan bahawa tidak ada apa-apa yang perlu diubah kecuali dunia yang perlu berubah.  Kita sering melenting jika ditegur apabila melakukan kesalahan dan menyalahkan orang lain pula atas kesalahan yang kita lakukan untuk menutup kesalahan kita. Bagaimanakah dunia mahu berubah jika kita sebagai penghuninya tidak mahu mengubah sikap ke arah yang lebih baik?  Ungkapan 'betulkan yang biasa, biasakan yang betul' seharusnya dipupuk dalam diri kita.
        Jelas, dunia pasti  berubah jika kita ada sikap yang betul dalam diri kita dan  sanggup menerima teguran dengan hati yang terbuka tanpa syak wasangka.

No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...