Translate

Saturday, October 31, 2020

Nikmati

Petang semalam, ke Laman Teruntum, itulah tujuannya. Entah bila agaknya menara di sini akan dibuka, mungkin Covid-19 melambatkannya. 
     Penat memanjat, meniup buih sabun. Buih sabun tak pernah jemu ditiup. Dah tua-tua pun masih seronok lagi meniup. Alhamdulillah, cuaca cerah, petang ini  hujan tak turun mencurah-curah, air paip pula tak ada sejak semalam, paip besar ada yang pecah. Achik merengek-rengek mahu aiskrim. Ke seberang jalan ke Kula Cakes, kek-kek yang dipotong telah habis, tinggal yang sekilo, ke seberang jalan kembali, singgah di kedai Sate Uncle Bard, sederet Watak Kopi. Cepat satenya sampai, duduk di belakang di kedai sambil dibelai angin Sungai Kuantan. Lembut sate dagingnya, anak-anak pun boleh kunyah dan telan.
     Kopi 'o' dinikmati, jagung float buat Achik kembali ceria. Senja di tepi Sungai Kuantan banyak ceritanya.  Helang masih terbang, mungkinkah mahu pulang ke sarang, pulangnya perut kenyang atau pulangnya bernasib malang? 

No comments:

Kesan

Sate ialah ejaan sebenarnya. Di sebalik secucuk sate ada banyak makna dan ceritanya.          Dulu-dulu, sangat gembira tatkala Atuk bawa ba...