Translate

Monday, May 4, 2020

Jaga

Matahari sudah naik. Langit sudah berwarna biru.
   Matahari sudah lama tenggelam. Giliran bulan memberi khidmat. Malam itu Ayah masih ingat. Dalam cahaya suram, sedang Ayah menggunakan  telefon awam di dewan makan, Ayah nampak lampu kereta menyala. Kereta itu mula bergerak. Ayah menamatkan percakapan, meletakkan gagang pada tempatnya. Ayah berlari mendapatkan kereta proton Iswara, pemandunya memberhentikan kereta.
Ayah memperkenalkan diri.  Apabila berada di kawasan sekolah dan berada di tempat yang tidak sepatutnya pada waktu yang tidak sepatutnya, boleh menjadi masalah. Apatah lagi jika fizikal seperti budak sekolah, silap-silap disergah atau akan dipanggil menghadap. Ayah mengambil langkah berjaga-jaga. Itu kali pertama Ayah berjumpa dengan Cikgu Hamir.        
    Matahari sudah naik agak tinggi. Muka Ayah mula berasa hangat. PKP pun sudah menjadi PKPB (Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat). Sudah mula banyak isu hangat.

No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...