Translate

Sunday, January 8, 2023

Sukses

Hari ini Ahad. Minggu lepas, Ahad permulaan tahun baharu, sekejap saja sudah  seminggu.
           Selasa lepas permulaan sekolah, perhimpunan rasmi, amanat terakhir Tuan Pengetua, Encik Mazlan, untuk anak-anak Semsas. Beliau mengingatkan bahawa kecemerlangan itu bermula di asrama. Jumaat, hari terakhir Cikgu Nadzirah di Semsas. Kita sememangnya tidak tahu. Kita tak tahu tempat yang akan kita mulakan sesuatu dan kita pun tak tahu pengakhirannya bagaimana dan di mana. Dalam perjalanan ini akan menemukan kita dengan banyak perkara, perkara yang akan menguji kesabaran kita, perkara yang menggembirakan kita, perkara yang menyedihkan kita dan perkara yang kita tak sangka-sangka. Pilihan yang kita ada adalah dengan melaluinya. "Kerana yang berlalu itu tidak akan kembali, maka hidup ini menjadi sangat indah," begitulah kata-kata Emily Dickinson.
          Ahad bertemu Ahad, seminggu yang panjang dan penuh cerita yang mungkin ada sesuatu terakam di memori dan menjadi ingatan indah. Moga kita sentiasa sukses walau berada di mana-mana pun, Insya-Allah.


No comments:

Kesan

Sate ialah ejaan sebenarnya. Di sebalik secucuk sate ada banyak makna dan ceritanya.          Dulu-dulu, sangat gembira tatkala Atuk bawa ba...