Translate

Saturday, January 14, 2023

Matang

         Sekapur sirih sekacip pinang,
         Makan sirih tanda setuju,
         Banyak perkara terkenang-kenang,
         Tutur bicara mengusik kalbu.


Sambutan Jubli Emas Semsas Dan Jubli Perak Exsas membawakan tokoh-tokoh berjasa kembali ke Semsas. 
       Dua tokoh Hidup Berjasa kembali ke Semsas,  Yang Hormat Dato' Abdul Rahim bin Abdul Hamid,  Pengetua Pertama Semsas dan Tan Sri Dato' Seri Abdul Ghafar bin Mahmud, merupakan Guru Semsas,  Pengetua ke-9 Semsas dan Mantan Ketua Pengarah Pelajaran, Kementerian Pendidikan Malaysia. 50 tahun satu masa yang cukup bersejarah. Banyak perkara yang dikenangkan, yang boleh dijadikan panduan dalam kehidupan hari ini.  Ada sesuatu yang dikatakan oleh  Yang Hormat Dato' Abdul Rahim bin Abdul Hamid berkenaan masalah yang  datang atau muncul. Beliau berkata, "Ini bukan masalah, ini cabaran!" Ya, setiap hari cabaran datang, maka menjadi tugas kita untuk mengatasi atau menyelesaikannya.
       Mengenang kembali sejarah, banyak perkara yang dapat memberi pengajaran  untuk digunakan pada saat ini dan hari-hari yang mendatang. Cabaran yang datang menguji kita dan  Insya-Allah akan mematangkan kita dalam  membuat segala keputusan.


No comments:

Kesan

Sate ialah ejaan sebenarnya. Di sebalik secucuk sate ada banyak makna dan ceritanya.          Dulu-dulu, sangat gembira tatkala Atuk bawa ba...