Translate

Monday, July 9, 2018

Sampah

Sejak zaman sekolah lagi, setiap kali masuk kelas, cikgu suruh kutip sampah. Kalau kena denda pun, kena kutip sampah di padang atau di sekitar kawasan sekolah.
          Sekarang pun, setiap kali masuk kelas, ayah suruh anak murid kutip sampah. Ayah pernah baca tentang satu taman tema di Korea yang memberi tugasan pertama untuk pekerja mereka sebelum menjawat jawatan tertentu, iaitu pengutip sampah sekitar taman tema dan dibekalkan plastik sampah berserta kasut roda. Jika perkara kecil seperti mengutip sampah pun tidak dapat dilakukan, bagaimana mahu membuat kerja yang lebih besar? Itu yang ditekankan.
         Jika malas atau tidak mahu mengutip sampah, tidak perlu mengata atau memerli orang yang mengutip sampah, duduklah diam-diam. Jika tidak mahu atau keberatan untuk menyumbangkan tenaga atau sesuatu, janganlah pula membuat onar atau menyusahkan orang lain dengan sikap kita yang tidak mahu berubah.

No comments:

Kesan

Sate ialah ejaan sebenarnya. Di sebalik secucuk sate ada banyak makna dan ceritanya.          Dulu-dulu, sangat gembira tatkala Atuk bawa ba...