Translate

Saturday, June 15, 2024

Korban

16 Jun 2024, Hari Arafah, juga Hari Bapa, hari yang istimewa untuk kita semua raikan. Esok pun Hari Raya Haji, banyak yang buat korban.
           Sejak dua tiga hari lepas, Ayah buka siaran radio, lagu raya pun sudah berkumandang, cuma taklah disebut raya haji atau raya korban. Dalam hidup sememangnya sejak awal kita telah didedahkan dengan konsep korban. Kisah anak dengan bapa yang cukup berbekas di hati kita, kisah  Nabi Ismail AS dengan Nabi Ibrahim AS sentiasa mekar di ingatan kita.  Dalam hidup kita, Ayah sentiasa ada untuk kita walau kita jarang berjumpa. Ayah walau nampak kadang-kadang macam tak peduli, tapi tetap ambil berat pasal kita. Ayah sentiasa mahu berikan yang terbaik untuk kita walau macam mana sekalipun susahnya dia.
          Pengorbanan sentiasa ada di depan mata kita. Indahnya hidup kita hari ini kerana pengorbanan ayah dan ibu yang boleh kita nampak dan yang banyak kita tidak nampak. Senangnya kita hari ini kerana susah payah ibu ayah. Tak ada yang lebih indah daripada pengorbanan mereka. Selamat Hari Bapa.

          

No comments:

Mahu Pilih

Setelah 55 tahun, akhirnya Nottingham Forest dapat menewaskan Liverpool di Anfield, memecahkan satu rekod yang cukup lama, itu yang Ayah den...