Translate

Friday, May 10, 2024

Angka

Angka 3455  memberi makna yang besar untuk Puan Rashidah Derasid.  34 tahun 5 bulan 5 hari, itulah satu  tempoh yang panjang berkhidmat sebagai seorang pendidik. Selamat Bersara dan menempuh alam baharu Cikgu.
          Sebahagian besar hidupnya di Bumi Hidup Berjasa mencurah bakti, termasuklah sewaktu masih bergelar seorang murid. Ujar beliau, "Segalanya menjadi pengajaran dan sempadan selama 34 tahun 5 bulan 5 hari." Ya, benarlah sekali sebagaimana yang dituturkan Puan Rashidah Derasid.  Banyak sempadan atau had yang kita temui dan perlu diambil kira atau diambil berat dalam kehidupan. Kita perlu ambil  tahu sempadan dalam tindakan kita, kita juga perlu ambil tahu sempadan-sempadan yang ada sebelum kita melangkah lebih jauh. Begitu juga pengajaran yang mengekori kita di sepanjang perjalanan kehidupan, tak pernah melepaskan kita.
         Angka bukanlah sekadar angka. Angka mengandungi pengajaran dan sempadan. Pengajaran dan sempadan sentiasa memimpin kita dengan memberikan teladan untuk menjadikan kita bertambah baik, untuk menjadikan kita sentiasa teruja untuk Hidup Berjasa.


No comments:

Selamat Hari Guru

Tatkala kauragu tanyalah guru tatkala kautahu tetaplah berguru tatkala mekar rindu kirimkan doa buat gurumu! Selamat Hari Guru Cikgu. 1...