Translate

Saturday, March 2, 2024

Nikmati

Ahad minggu lepas, Atuk ajak Ayah balik kampung ziarah  jenazah. Dalam perjalanan, Atuk  bercerita tentang saudara-mara, rakan- rakan yang Atuk kenal di kampung waktu Atuk kecil.
         Dulu waktu kami kecil, selain kami pergi ke kedai Atuk Mail, kami juga ke kedai Atuk Nordin. Salah satu makanan yang kami suka beli ialah kuih sabun (dibalut dengan kertas merah jambu) dan antara permainan yang cukup murah dan menghiburkan pada waktu itu belon di dalam tiub kecil, ya, picit tiub, pusing straw kecil yang besarnya lebih kurang satu batang mancis untuk melekatkan belon yang lembek, kemudian ditiup (bukan buih sabun). Atuk cakap, Atuk kenal Atuk Nordin sejak di kampung lagi, di kampung pun dia sudah berniaga. Akhirnya, banyak yang Atuk kenal berhijrah masuk ke Felda, begitu juga dengan Wan Suri, Ayah Atuk. Jadi, apabila Atuk balik kampung, banyaklah yang Atuk kenal dan ada juga yang dah agak lama tak jumpa. Rasa sekejap saja seminggu, hari ini pun sudah Ahad, Selamat Hari Lahir Atuk.
        Banyak perkara yang berlaku di sekeliling kita, ada yang kita tahu, ada perkara yang kita tak tahu sampai ke sudah dan ada perkara yang baru kita tahu. Daripada sekecil-kecil perkara hinggalah kepada sebesar-besar perkara, nikmatilah saat-saat berharga dengan orang yang kita sayang, yang mengambil berat akan diri kita dengan setulus hati dan bukan 'baik ada makna tu' macam dalam filem Madu Tiga.

No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...