Translate

Saturday, March 9, 2024

Taat

Menghampiri bulan bulan puasa, Opah sudah bersedia, tempahan mula banyak.
       Sebelum puasa, acar buah sudah siap. Pastinya acar buah pembuka selera waktu bersahur, fuh, kena pula dengan nasi panas berasap! Tempoh hari, waktu cuti sekolah, nampaknya cucu-cucu Opah membesar seperti sangat cepat, sekali hadap, pinggan di atas meja sudah kosong, ada pula yang ke dapur pergi mencari, kot-kot ada lagi. Lempeng kelapa pun habis licin, tak menang tangan. Yang perempuan makan bersuap, bertambah-tambah. Siap makan pagi, sudah ada yang bertanya makan apa pula tengah hari, baulu panas keluar daripada oven juga sebahagian daripada santapan hampir setiap hari. Kadang-kadang kurang riuh, rupa-rupanya ada yang membonceng motor Atuk, ada yang mengikut Opah ke kedai dan kembali riuh tatkala balik dengan aiskrim. Esok sudah penghujung cuti, hari ini sudah Sabtu, Alhamdulillah,  Selamat Hari Lahir Opah!
        Masa terus berlalu membawa usia kita dan semakin bertambah. Moga-moga amalan kita juga bertambah seiring dengan usia yang semakin meningkat. Menemui indah hari ini dan indah hari esok kan kita tatap, moga terus kita taat dalam melakukan kebaikan menuju jalan ke sana, Insya-Allah.

No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...