Translate

Wednesday, September 6, 2023

Perjuangan

Selain merdeka bermaksud bebas menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, merdeka juga bermakna berdiri sendiri dan tidak bergantung pada yang lain.
        Merdeka juga luas maknanya bagi setiap orang, bergantung kepada konteks, perbincangan dan apa-apa yang kita fikirkan saat mengungkapkannya.  Ada yang rasa merdeka tatkala dapat menyiapkan tugasan atau kerja, ada juga yang rasa merdeka saat dapat keluar dari rumah, ada yang rasa merdeka saat balik ke rumah, ada yang rasa merdeka saat dapat melakukan apa-apa yang disukai dan ada juga yang rasa merdeka saat menikmati apa-apa saja juadah. Apa-apa  yang kita makan saat ini, apa-apa yang sedang kita kerjakan saat ini dan apa-apa yang ada di sekeliling kita saat ini, hasilnya adalah daripada kemerdekaan.
        Menikmati merdeka itu hasil daripada keringat, darah dan kebijaksanaan dalam perjuangan. Perjuangan untuk merdeka itu membuat kita berterusan dapat mengecap rasa merdeka mengikut cara yang kita mahu pada saat ini. Kita tidak boleh lari daripada merdeka kerana tindakan kita pada saat ini yang akan memastikan kemerdekaan terus dikecap dan dinikmati.

1 comment:

Warisan Petani said...

Selamat menyambut bulan kemerdekaan

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...