Translate

Saturday, September 23, 2023

Hidup Berjasa

Keluar pagi tadi, tiga ekor anjing di tepi jalan, empat ekor merpati baru hinggap di wayar elektrik sebelum sampai ke simpang, ada dua ekor anjing lagi, awal bermain.
        Tak nampak pula kawanan monyet atau kera  pagi ini. Bukti bertentangan mata belum ada, rasanya kerja monyet atau kera yang sudah tahu tempat simpan makanan kucing, habis bertaburan makanan kucing  jatuh. Sampai di tempat kerja, parkirnya bukan di tempat biasa. Kon-kon bertulis 'Polis' diatur di tempat tertentu. Menguruskan sesuatu yang patut, kemudian telefon berbunyi, lagu Dato' M. Nasir, Di Balik Cermin Mimpi, lantas melangkah ke dewan. Habis ceramah, sempat ke pameran Perhilitan, Selamatkan Harimau Malaya, ya, harimau pun banyak jadi mangsa, perlu diselamatkan daripada manusia durjana. Selesai acara yang panjang di dewan, semua melangkah keghairahan, aksi yang tak boleh dilepaskan, anjing K9 beraksi, menunjukkan tangkasnya, bantu manusia cegah jenayah.
          Ah, teringat pula beberapa hari lepas Sasterawan Negara ke-15, Dato' Rahman Shaari mendeklamasikan sajak Chairil Anwar, 'Aku Ini Binatang Jalang' di UniPSAS. Sedangkan binatang tak berakal pun ada gunanya, apalagi kita khalifah di bumi. Ya, gunanya kita untuk jadi insan yang berguna, walau dikeji, walau dipuji, teruslah Hidup Berjasa!


No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...