Translate

Sunday, September 24, 2023

Cubalah

      Kadang-kadang pesanan itu boleh ditinggalkan oleh sesiapa atau apa-apa saja seperti  secangkir teh Lipton yang menyampaikan pesan, 'Live Every Moment'. Setiap saat yang datang dan pergi sentiasa menghidupkan kita.
           Setiap saat yang datang dan pergi itu menghidupkan kita dengan pengalaman, kenangan dan suka duka. Melatih kita supaya lebih bersabar, melatih kita supaya lebih rasional dan banyak lagi, setiap saat pasti mengajar kita tanpa bosan. Akan ada saja perkara yang dilalui, akan ada saja perkara yang ditemui, akan ada masalah yang mencari kita, itulah kehidupan. Segala yang datang, segala yang pergi, itu satu proses pembelajaran yang penting, untuk kita fikir, untuk kita renung, untuk kita teliti serta diambil teladan. Setiap saat atau detik itu akan menjadi ingatan, akan menjadi kenangan kerana tanpa rasa manis kita tak akan kenal rasa pahit dan tanpa rasa pahit, kita  tak akan kenal rasa manis.
          Cubalah untuk kita hargailah setiap saat yang datang dan setiap saat yang pergi meninggalkan kita dengan rasa syukur. Secangkir teh panas boleh mengingatkan kita tentang banyak perkara yang telah kita lalui, juga tentang banyaknya nikmat hidup yang Allah SWT berikan kepada kita pada setiap saat.

No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...