Translate

Tuesday, September 19, 2023

Kalau Boleh

Naik harga itu mencipta resah semua orang dan naik harga itu boleh juga menimbulkan amarah.
          Naik harga terpaksa selalu kita hadapi walaupun kita tidak mahu. Naik harga bermaksud kos semakin meningkat, semakin banyak wang yang perlu dikeluarkan untuk mendapatkan sesuatu. Barang yang diterima masih sama jumlah atau beratnya, harga makin mahal itu amat menyakitkan. Yang lebih menjengkelkan dan luar biasa serta buat segala-galanya naik apabila harga makin mahal, kuantiti pun semakin sedikit atau kecil, ini yang paling haru-biru. Ini yang banyak buat orang naik geram, naik radang, naik marah, naik palak, naik panas, naik angin, naik minyak dan naik syeikh.
        Tidak ada yang mahu menaikkan harga kalau boleh, tidak ada yang mahu membayar lebih kalau boleh. Yang membeli terkesan, yang menjual pun terkesan, sama-sama cari makan, sama-sama saling memerlukan. Kehendak yang berlebih mesti dipinggirkan untuk penjimatan, untuk berbelanja lebih, mesti tambah pendapatan.

1 comment:

Warisan Petani said...

Kalau naik harga sawit atau getah bagus juga

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...