Translate

Friday, August 4, 2023

Mekar

"Tak ada yang lama, tak ada yang baharu," begitulah kata-kata yang meniti di bibir Ustaz Fuad hari Jumaat minggu lepas sewaktu berborak dengan Cikgu Hussin.
           Selasa minggu ini, hari terakhir Abah di Semsas. Semalam, 3 Ogos,  majlis meraikan persaraan Abah Dan Cikgu Najah. Maka, beraraklah pendekar-pendekar dan srikandi-srikandi ke Dewan Al-Khawarizmi bersama dengan sejuta ingatan dan kenangan. Kenangan bersama dengan Abah itu terlalu banyak, apatah lagi bagi Cikgu Najah yang sebahagian besar hidupnya berbakti dan Hidup Berjasa di bumi Semsas sejak 1992 hingga 2023. Malam Jumaat bersambung di AC Hotel. Ustaz Fuad terus menyambung kata sebagai pengantara. 25 tahun Abah mengajar di sekolah lelaki saja, kemudiaan dari tahun 2014 hinggalah 2023, Abah Hidup Berjasa di Semsas. 33  tahun Abah tahun berkhidmat, banyak pahit manis pengalaman yang dilalui.
            Nikmat menjadi seorang pendidik tentulah pengalaman yang sukar ditukar ganti. Bertemu dan berpisah itu sudah lumrah dan panggilan Cikgu itu akan berkekalan walau di mana-mana jua. Ukhuwah itu akan terus terjalin selagi mana bunga-bunga kenangan terus berkembang dan mekar di taman jiwa.


No comments:

Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...