Translate

Saturday, August 26, 2023

Penghubung

Esok Ahad, 27 Ogos 2023, hari terakhir Pesta Buku Pahang di Dewan Majlis Bandar Raya Kuantan.
          Menghampiri pukul 12 tengah hari, kami sampai, ikut jalan Kemunting. Belum masuk ke dewan pun sudah ramai, apatah lagi di dalam dewan. Buku tetap menjadi pilihan banyak orang. Rambang mata, di atas pentas ada bicara, penulis sedang membentangkan pengalamannya. Penulis yang menyapa, Saudara Azraei Muhamad, dengan bukunya yang terkenal 'Enam Angka Menjelang Dua Puluh Lima', sempat kami berborak. Sebelum itu, bertemu penulis prolifik sejarah Islam, Pak Latip (Abdul Latip Talib) dan sempat juga mencapai buku Mutiara Pantun Melayu, karya Sasterawan Negara Dato' Dr. Zurinah Hassan dan antologi drama radio Duka Wanang Seri, ditulis  Puan Che Norsiah Che Omar (Kak Yah), isteri Cikgu Asmui Mustapa. Sebelum balik rezeki bertemu idola sejak kecil, kartunis Ujang, biasa tengok di Tik Tok, hari ini dapat bersembang, Alhamdulillah.
          Membesar dengan buku, satu perkara yang mengasyikkan. Ralit membaca buku itu hanya yang membaca dapat merasakan. Pengalaman setiap orang tak sama, maka buku menjadi penghubung antara kita. Dapat bertemu dengan yang menulis dan melukis, satu perkara yang lebih mengujakan. Membacalah kerana membaca boleh membawa kita ke dunia lain!


Sesuatu

Sabtu kembali, Sabtu minggu lepas di tempat kerja Ayah, semalam di sekolah anak-anak pula jamuan raya.           Dulu dari rumah ke rumah, s...