Translate

Monday, August 10, 2020

Pertama

Hari pertama  Umi menempuh perkara baharu, pastinya bertemu dengan  banyak perkara yang tak terduga, banyak bertemu dengan pengalaman yang mengujakan.
     Banyak perkara yang buat kita tidak sabar apabila kali pertama melaluinya seperti  menunggu makanan yang dipesan di kedai yang baharu kita pergi, menonton filem baharu, menyarung kasut baharu dan mencuba rasa kopi yang baharu.  Malam minggu  yang lepas adik ke hulu ke hilir dengan baju yang kali pertama dipakainya. Sewaktu hendak keluar makan, ayah tanya adik tentang poket di dada baju  yang dipakainya. "Masak," jawabnya. Kata Umi, "Dia ingat baju itu apron kot." Ayah tergelak. Itu baru perkara yang kecil, jika perkara itu melibatkan sesuatu yang besar, pasti perkara itu bermain-main dengan agak lama di padang fikiran sehinggalah saat  itu tiba.
     Apa-apa pun, keterujaan kali pertama itulah seharusnya kita bawa ke mana-mana dalam melakukan tugasan, itu satu inspirasi buat kita. Jika tidak, mulakan sesuatu yang baharu semula. Bersyukurlah, moga Umi maju jaya, Insya-Allah.

No comments:

Kesan

Sate ialah ejaan sebenarnya. Di sebalik secucuk sate ada banyak makna dan ceritanya.          Dulu-dulu, sangat gembira tatkala Atuk bawa ba...