Translate

Friday, July 15, 2016

Aiskrim

Dua tiga hari dia mengamuk. Mengamuk tidak mahu memakai baju sekolah. Biasanya perkara itu diserahkan ayah kepada emak sahaja untuk memujuk. Bab memujuk ayah kalah. Ayah hanya tahu marah sahaja.
  Pagi ini entah macam mana, ayah cuba memujuk. Sambil memujuk dia untuk memakai baju, ayah bertanya dia. "Baju ayah warna apa? Baju dia warna apa?"Dia membalas, baju ayah berwarna oren dan baju dia berwarna hijau. Akhirnya, baju berjaya disarungkan ke badannya. Dia mula berbunyi. Ayah tanya lagi. "Balik nanti nak buat aiskrim apa?". Katanya aiskrim sirap. Seluar juga berjaya disarungkan.
   Ayah tahu. Hari ini ayah berjaya. Hari esok belum tentu berjaya. Walaupun perkara yang sama berlaku, belum tentu kaedah hari ini boleh digunakan esok. Jalan penyelesaiannya tidak sama walaupun perkara yang sama akan berulang.
   Ayah tahu untuk berjaya bukannya mudah, daripada sekecil-kecil perkara sehinggalah kepada sebesar-besar perkara kita perlu mencuba sedaya-upaya.
   Ayah teringat kata-kata ustaz dalam radio, kita kena mencuba,kita kena usaha, berjaya atau tidak itu urusan Allah. Kejayaan itu milik Allah.

No comments:

Saat Hati Sedang Memandu

Mentari menyala di pucuk kayu di bawah awan putih biru kelabu ingin kutangkap saat indah saat hati sedang memandu kuabaikan kalbu merayu...