Translate

Wednesday, September 4, 2024

Ambil

Kata-kata sentiasa ada di mana-mana, boleh kita ambil dan  simpan untuk diri kita jika kita rajin  mendengar dan rajin membaca.
      'Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa',  itu kata-kata yang Ayah temui sewaktu di singgah di IPDA (Institut Pendidikan Guru Darul Aman) sebelum ke Sekolah Menengah Sains Tuanku Syed Putra, Perlis untuk program Hari Kecemerlangan Sekolah Berasrama Penuh (HKSBP) pada tahun 2004.  'Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa', kata-kata inilah yang diingati Hafiz. Ayah turut mengingati kata-kata mentor Ayah, Cikgu Zaiton, "Minat boleh dipupuk." Jika kita tidak mendapat sesuatu yang kita kehendaki tetapi mendapat sesuatu yang lain, kita boleh ambil risiko untuk mencubanya, kerana  minat itu boleh dipupuk,  bak peribahasa Melayu, alah bisa tegal biasa.
         Kata-kata sentiasa ada untuk kita renungi dan ambil sesuatu atau teladan daripadanya. Dengarlah dan bacalah daripada pengalaman sendiri atau pengalaman orang lain untuk setiap detik yang harus kita harungi saat ini. Moga jadi lebih baik, Insya-Allah.


No comments:

Mahu Pilih

Setelah 55 tahun, akhirnya Nottingham Forest dapat menewaskan Liverpool di Anfield, memecahkan satu rekod yang cukup lama, itu yang Ayah den...