Translate

Sunday, January 28, 2024

Hidup Berjasa

Esok, 29 Januari,  bermulalah perjuangan anak-anak yang mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia tahun 2023.
         Walaupun usia anak-anak kalau mengikut tahun 2024 sudah 18 tahun, tetaplah perlu berjuang untuk hari esok dan hari-hari seterusnya. Perjuangan itu telah bermula sejak kita lahir dan sebelum itu lagi kerana ada perkara yang sudah kita tidak ingat apabila kita berpindah ke alam dunia. Banyaklah perkara yang anak-anak perlu ingat dan sedar dalam menghadapi ujian yang satu ini. Perjuangan itu telah bermula sejak awal lagi, maka kita tidak perlu terlalu gusar kerana bukanlah namanya manusia kalau tidak diuji. Cemas itu mungkin ada dan itu perkara biasa yang  memang ada pada setiap manusia.
       Untuk menjadi insan yang Hidup Berjasa, segala cabaran perlu dirempuh kerana tidaklah kita tahu sejauh mana kekuatan kita selagi mana kita tidak diuji. Kita seharusnya semakin kuat setelah  diuji, itulah yang sepatutnya. Moga anak-anak kekal tenang menghadapi ujian kerana doa semua mengiringi kalian masuk dewan dugaan, Insya-Allah.
 

 

No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...