Translate

Monday, January 22, 2024

Lubuk

Cikgu Sakirin memutarkan lagu 1234, satu dewan asyik mendengar. Antara lagu yang menusuk perasaan kami, lagu ketika  kami sedang membesar.
       Lagu boleh dijadikan kepala cerita atau pendahuluan karangan, begitulah yang selalu diberitahu kepada anak-anak. Kata Cikgu Sakirin lagi, dalam lagu dulu-dulu ada banyak isi, banyak kata yang  boleh diambil dan diabadikan sebagai isi, bukan saja sebagai permulaan kata. Merujuk artikel dalam Harian Metro (16 Jun 2023), tulisan Nurul Sabrina Jamali, kata Aris Ariwatan, "Bagi saya, jika besar pengorbanan menjadi seorang penyanyi, pastinya mereka dapat menghasilkan lagu berkualiti kerana sebuah lagu adalah bunyi-bunyian yang tidak boleh disentuh, tetapi boleh dirasai." Mungkin itu sebab generasi kami seperti ayah dan Cikgu Sakirin masih mendengar lagu-lagu lama kerana lagunya masih boleh 'dirasai' sehingga saat ini sebagaimana kata-kata Aris Ariwatan, penyanyi lagu 1234.
         Kita sentiasa ada lagu untuk didengari kerana lagu ialah cerita hidup yang dapat kita rasa. Rasa ini bukan sepertinya di mulut tetapi bermain dalam hati kita. Apa-apa yang ada di hati kita, apa-apa yang datang dari lubuk hati kita seharusnya sesuatu yang sangat bermakna dan seharusnya menjadikan hidup kita lebih baik, Insya-Allah.


No comments:

Kuat

Raya belum habis, anak-anak gembira banyak makanan, warna-warni menghiasi, syukur harus sentiasa.            Malam sebelum hari kejadian, A...